Porozumienie Piły i Powiatu Pilskiego zmienia sposób zarządzania drogami w mieście

2 min czytania
Porozumienie Piły i Powiatu Pilskiego zmienia sposób zarządzania drogami w mieście

Podczas uroczystości 11 grudnia przedstawiciele miasta i powiatu zamknęli etap nieporozumień i podpisali porozumienie, które przekłada zarządzanie wybranymi drogami na jednego administratora. W sali urzędu dało się wyczuć ulgę — po latach rozdzielonych kompetencji Piła zyskuje narzędzie do spójniejszego prowadzenia prac drogowych. Nowy porządek wejdzie w życie w ustalonym terminie, a zmiany mają bezpośrednio dotknąć codziennej eksploatacji ulic i chodników.

  • Co zmieni się w Pile po przejęciu dróg
  • Zarząd Dróg i Zieleni jako jeden zarządca

Co zmieni się w Pile po przejęciu dróg

Gmina Piła, za pośrednictwem Zarządu Dróg i Zieleni, przejmie od powiatu zarządzanie 27 ulicami powiatowymi o łącznej długości 43,253 km oraz nadzór nad obiektami inżynierskimi leżącymi w granicach miasta. Formalne przekazanie zadań zaplanowano na 16 kwietnia 2026 r.

“Zależy nam, aby wspólnie dbać o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.”
Beata Dudzińska, prezydent Piły

Do obowiązków nowego zarządcy będą należały między innymi:

  • utrzymanie zimowe i letnie ulic, chodników i ścieżek rowerowych,
  • konserwacja oznakowania drogowego i sygnalizacji świetlnej,
  • bieżące interwencje i naprawy techniczne,
  • prowadzenie ewidencji dróg i kontroli technicznych,
  • wydawanie decyzji dotyczących zajęcia pasa drogowego,
  • obsługa strefy płatnego parkowania.

Istotna zmiana to też przejęcie odpowiedzialności odszkodowawczej przez gminę od dnia rozpoczęcia zarządzania.

Zarząd Dróg i Zieleni jako jeden zarządca

“Drogi miejskie oraz ponad 43 km dróg powiatowych na terenie Piły będą miały jednego zarządcę - Zarząd Dróg i Zieleni.”
Rafał Zdzierela, starosta pilski

Powiat deklaruje wsparcie finansowe dla przejętych zadań w formie dotacji: 1 900 000 zł rocznie na bieżące utrzymanie (z zapewnionym minimum 1 000 000 zł w roku 2026) oraz 1 100 000 zł rocznie na inwestycje. Szczegóły dotyczące wydatkowania środków mają być określone w dodatkowych umowach.

W praktyce samorządy wskazują na konkretne korzyści:

  • krótszy czas reakcji na zgłoszenia dotyczące uszkodzeń nawierzchni i awarii sygnalizacji,
  • jednorodne standardy chodników, zieleni i małej architektury w obrębie miasta,
  • możliwość planowania remontów gminnych i powiatowych drog równolegle, bez dzielenia kompetencji,
  • uproszczenie procedur związanych z pasem drogowym, zjazdami i lokalizacją urządzeń.

Dzięki temu prace modernizacyjne i remonty będą mogły być realizowane w sposób bardziej skoordynowany.

W kolejnym kroku miasta i powiatu pozostaje dopracowanie harmonogramów prac i szczegółów finansowania, tak aby deklaracje przekuć na wymierne zmiany na ulicach.

Mieszkańcy powinni odczuć praktyczne efekty porozumienia - krótszy czas załatwiania zgłoszeń, mniej formalności przy sprawach związanych z pasem drogowym oraz większą spójność działań dotyczących bezpieczeństwa ruchu i estetyki przestrzeni miejskiej. Po dniu przejęcia odpowiedzialności za szkody będzie spoczywać po stronie gminy, więc zgłoszenia dotyczące szkód powstałych od tego momentu będą kierowane do władz miasta.

na podstawie: Starostwo Powiatowe w Pile.

Autor: krystian