Ćwiczenia w Pile: autobus zderzył się z cysterną - 20 osób skażonych, 10 wymagało pomocy medycznej

Scenariusz ćwiczeń w Szpitalu Specjalistycznym im. Stanisława Staszica w Pile zakładał zderzenie autobusu z cysterną i skażenie wszystkich pasażerów — ćwiczyły jednostki PSP z Piły, by być gotowym na prawdziwe zagrożenie.
- Zobacz jak w Piłe zabezpieczano miejsce zdarzenia
- Simuluj i ucz się - jak przeprowadzono segregację i dekontaminację
- Wyciągnij wnioski - dlaczego takie ćwiczenia są ważne
Zobacz jak w Piłe zabezpieczano miejsce zdarzenia
17 września 2025 roku Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pile uczestniczyła w ćwiczeniach organizowanych przez Szpital Specjalistyczny im. Stanisława Staszica w Pile. Scenariusz przewidywał zderzenie autobusu z 20 pasażerami z cysterną przewożącą nieznaną substancję. W symulacji wszyscy pasażerowie zostali uznani za skażonych, a 10 osób wymagało udzielenia pomocy medycznej. W ćwiczeniach wzięła udział Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP nr 1 w Pile oraz Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2 w Pile.
Simuluj i ucz się - jak przeprowadzono segregację i dekontaminację
Strażacy wyznaczyli strefy niebezpieczne, przeprowadzili wstępną segregację poszkodowanych i wykonali zabiegi dekontaminacyjne, by umożliwić dalszą diagnostykę i bezpieczne przekazanie pacjentów do szpitala. Ćwiczenia objęły zarówno działania techniczne, jak i komunikację między służbami — kluczową w realnych zdarzeniach z zagrożeniem chemicznym.
Wyciągnij wnioski - dlaczego takie ćwiczenia są ważne
Głównym celem była poprawa współpracy służb i wypracowanie praktycznych wniosków, które zwiększą skuteczność działań w sytuacji kryzysowej. Praktyczne ćwiczenia z udziałem lokalnych jednostek PSP i szpitala pozwalają testować procedury, sprawdzać sprzęt i szkolić personel w warunkach zbliżonych do rzeczywistych zagrożeń.
Źródła: Komenda Powiatowa PSP w Pile, Szpital Specjalistyczny im. Stanisława Staszica w Pile.
na podstawie: PSP w Pile.
Autor: krystian