Przed nami czas świątecznych zakupów. W poszukiwaniu prezentów odwiedzamy sklepy zarówno te stacjonarne, jak i internetowe. Przypominamy, że oszuści nie próżnują. Zachęcamy do przeczytania kilku zasad bezpieczeństwa. Ich przestrzeganie może uchronić nas przed utratą oszczędności.

Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:

  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;

  • jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);

  • uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;

  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;

  • jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na fałszywą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;

  • jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;

  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;

  • nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;

  • przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku– z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;

  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;

  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.

NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!

  • jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;

  • zgłoś reklamację w banku;

  • złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze;

  • jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.

Życzymy bezpiecznych zakupów i wspaniałych Świąt Bożego Narodzenia!


KGP/KPP