Pozycjonowanie stron internetowych może wydawać się skomplikowanym procesem, na który pozwolić mogą sobie tylko duże marki. W praktyce jednak jest to najtańsza forma reklamy w sieci i zdecydowanie powinna znaleźć się w każdej strategii marketingowej małej i średniej firmy.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron internetowych to proces mający na celu zwiększenie widoczności danego adresu w organicznych wynikach wyszukiwania – głównie wyszukiwarki Google. SEO (z ang. Search Engine Optimization) ma sprawić, że konkretna strona internetowa będzie wyświetlać się na najwyższych pozycjach ustalanego przez zaawansowane algorytmy rankingu. Oczywiście mówimy tutaj wyłącznie o bezpłatnych wyszukiwaniach, bez zwiększania widoczności płatnymi reklamami Google Ads.
Mimo iż zadanie pozornie może wydawać się proste, to w praktyce agencja SEO, aby osiągnąć najlepsze wyniki, projektuje strategię składającą się z wielu różnych metod pozycjonerskich. Dzielimy je na dwie główne kategorie: onsite oraz offsite.
- SEO onsite (na stronie) – Działania wykonywane wyłącznie na pozycjonowanej stronie. Ich skład wchodzi między innymi stworzenie przemyślanej struktury linkowania wewnętrznego, publikacja i optymalizacja tekstów (np. blog firmowy) oraz dostosowanie kodu źródłowego strony – zwłaszcza pod kątem wskaźników wykorzystywanych przez algorytmy do oceny strony (Web Core Vitals).
- SEO offsite (poza stroną) – Metody pozycjonowania poza stroną dotyczą głównie linkbuildingu, czyli pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych, które realnie wpływają na moc SEO danego adresu.
Wpływ pozycjonowania strony internetowej na kampanię reklamową
Mimo iż SEO różni się znacząco od klasycznej reklamy internetowej, to stanowi jeden z najważniejszych punktów dobrze przygotowanej kampanii przygotowanej w duchu marketingu 360°. Co więcej, działania w ramach strategii SEO przekładają się na zwiększenie skuteczności kampanii, a także pozwala obniżyć jej koszty.
Pozycjonowanie stron internetowych, mimo iż pozornie skupia się osiąganiu wyższych miejsc w rankingach Google, to tak naprawdę wpływa na wiele różnych aspektów funkcjonowania firmy. Zwiększona widoczność marki to wzrost odwiedzin i konwersji, a przy tym większa łatwość odnalezienia strony – na przykład po zobaczeniu billboardu lub obejrzeniu reklamy w telewizji. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż dobrze wypozycjonowane strony cieszą się większym zaufaniem ze strony klientów. Mechanizm jest tutaj prosty: potencjalni klienci uważają, że pierwsze marki wyświetlane w wynikach wyszukiwania są rynkowymi liderami i to właśnie z ich usług lub produktów chętniej korzystają.
SEO jest najtańszą formą marketingu internetowego
Jakby tego było mało, SEO nie tylko wyróżnia niespotykana kompleksowość i skuteczność, ale też relatywnie niski koszt. Gdy pod uwagę weźmiemy ilość aspektów, na które pozycjonowanie stron internetowych wpływa, a także trwałość takich działań, okaże się, że SEO w praktyce jest najtańszą formą reklamy w internecie. Co więcej, w przeciwieństwie do pozostałych metod budowania zasięgów i pozyskiwania klientów, efekty pozycjonowania przynoszą korzyści jeszcze przez długi czas po zakończeniu zaplanowanych w strategii działań.
Wsparcie Agencji SEO w kampanii internetowej
Ilość wchodzących w strategię SEO metod pozycjonerskich może przerażać, ale pewne podstawy każdy administrator lub właściciel strony bez problemu wprowadzi na własną rękę. Jednak w przypadku nastawienia na szybkie i widoczne rezultaty dużo lepszym pomysłem będzie skorzystanie z profesjonalnej agencji SEO. To ważne, gdyż nieumiejętne prowadzenie niektórych działań, zamiast pomóc może faktycznie zaszkodzić. Dzieje się tak między innymi w sytuacjach, gdy pozyskane linki zewnętrzne zostaną uznane przez algorytmy Google za spam. Finalnie nieraz kończy się to nawet wykluczeniem danego adresu z wyników wyszukiwania.
Od czego zacząć współpracę z agencją SEO? W BEFORE AFTER stawiamy przede wszystkim na dokładny wywiad, podczas którego wspólnie określamy wymagania i długoterminowe cele pozycjonowania. Nie proponujemy szablonowych działań czy uniwersalnych pakietów usług, a zamiast tego stawiamy na poznanie oczekiwań klienta i dostosowanie się do jego budżetu, konkretnych potrzeb, a także specyfiki danej branży. Co więcej, takie podejście pozwala nam zaprojektować strategię z myślą o aktualnie trwających, lub dopiero planowanych kampaniach marketingowych – dzięki temu maksymalizujemy efekty i optymalizujemy koszty.