Karty dla klientów korporacyjnych i indywidualnych

Karty bankowe wyróżniają się wieloraką funkcjonalnością. Można je także podzielić ze względu na odbiorców, czyli według segmentacji klientów, która ułatwia bankom dostosowanie swojej oferty do określonych grup klientów. Podział klientów jest tworzony na podstawie ich aktywności, zakresu wykorzystywanych produktów bankowych, na podstawie ich sytuacji finansowej (np. konta prestiżowe) lub też wieku klientów (np. konta młodzieżowe, konta studenckie).

Karty bankowe wydawane dla różnych grup klientów różnią się funkcjonalnością oraz dodatkowymi usługami dodawanymi do kart przez bank.

Ze względu na docelowego posiadacza karty bankowe można podzielić na: karty dla klientów korporacyjnych oraz dla klientów indywidualnych.

Karta dla klientów korporacyjnych (ang. corporate card lub business card) jest przeznaczona dla pracowników firm, którzy przy jej użyciu realizują płatności i rozliczenia związane z wydatkami służbowymi. Bank dla wyznaczonych przez firmę pracowników wydaje karty. Natomiast transakcje dokonywane przy użyciu tych kart rozliczane są przez bank bezpośrednio z rachunku firmy, która następnie samodzielnie rozlicza się ze swoimi pracownikami. Karta tego typu często posiada odmienną grafikę niż karta dla klientów indywidualnych (określony kolor karty, oznaczenia słowne na karcie typu Business Card czy Corporate Card oraz umieszczenie na karcie nazwy firmy, imienia i nazwiska jej posiadacza). Artykuł powstał we współpracy z portalem branżowym www.lifestylemedia.pl

Karta dla klientów indywidualnych (ang. personal card) to karta, którą bank wydaje bezpośrednio posiadaczowi karty i nie jest powiązana z jego miejscem pracy. W obu przypadkach banki dzielą również karty, biorąc pod uwagę prestiż i sytuację finansową klienta. Podział kart według tego kryterium jest bardzo bogaty, zależy często od samego banku.

Według ogólnego podziału wyróżnia się:

  • karty podstawowe - działające wyłącznie w środowisku elektronicznym i wymagające każdorazowej autoryzacji; są to karty oferowane przez bank wszystkim klientom; można do nich zaliczyć przede wszystkim karty debetowe,
  • karty standardowe - karty bez usług dodatkowych lub z podstawowym pakietem usług dodatkowych, mogą być również wydane jako karty srebrne; do takich kart zaliczamy Visa Classic, Eurocard/MasterCard, American Express Green Card, American Express Corporate Card oraz podstawowe karty dla klientów korporacyjnych (Visa Business, Eurocard/MasterCard Business),
  • karty złote - wydawane lepszym klientom banku, posiadają najczęściej duży pakiet usług dodatkowych i ubezpieczeń; do takich kart zaliczamy Visa Gold, Eurocard/MasterCard Gold, American Express Gold Card, Diners Club oraz karty dla klientów korporacyjnych, np. Visa Business Gold, Eurocard/MasterCard Business Gold,
  • karty prestiżowe - oferowane przez bank najlepszym i strategicznym klientom, posiadają bardzo bogate usługi dodatkowe i ubezpieczeniowe; liczba takich kart jest ograniczona; do kart tych można zaliczyć na przykład Visa Platinum, Eurocard/MasterCard World Signia lub American Express Platinum Card.